Železnice

Železnice

Autonomní vlak z dílny AŽD má být připraven vozit cestující nejdříve v roce 2025,

  • "Samořiditelné technologie považujeme za budoucnost v dopravě. Už dnes se používají v řadě zemí v systémech metra nebo v různých letištních přepravních systémech. (RegioJet, Leo Express).
  • Vysokorychlostní železnice.

Do roku 2030 se má podle Evropské komise 30 procent nákladní dopravy na vzdálenost delší než 300 kilometrů převést na koleje. To se ale nepovede. Není prostor, tratě nemají dostatečnou propustnost," říká výkonný ředitel Sdružení železničních nákladních dopravců Oldřich Sládek. 

Německo

Německá vláda a železniční společnost Deutsche Bahn se dohodly na desetiletém plánu modernizace železniční sítě za 86 miliard eur (téměř 2,2 bilionu Kč). Plán, který ministr dopravy Andreas Scheuer označil za největší program modernizace železnice v historii Německa, se má stát základem aktivní ochrany klimatu více.

  • Stávající pětiletý plán, který má být touto iniciativou nahrazen, počítal s průměrnou investicí 5,6 miliardy EUR ročně. Nynějších 86,2 miliardy eur pro příští desetiletí znamená zvýšení o 54 procent, poznamenala DW.
  • Německá železnice o celkové délce 33.000 kilometrů se potýká s chátrajícími mosty a nadužíváním některých tras.
  • Plán, který byl zveřejněn v pátek, počítá s obnovou 2000 mostů. K dalším záměrům patří do roku 2030 zdvojnásobit počet strojvedoucích i cestujících.

Česko

Ještě v 90. letech využívalo vlaky v Česku každoročně přes 200 milionů cestujících. S rozvojem automobilové dopravy i soukromých autobusových linek ale začal jejich počet klesat a pád se zastavil až v roce 2010, kdy vlakem cestovalo přes 164 milionů lidí a roste o 7 % ročně. Významným faktorem rostoucí obliby železnice v Česku je špatný stav tuzemské silniční a dálniční sítě. V roce 2013 začala dlouho očekávaná rekonstrukce dálnice D1, která trvá dosud. V současnosti jezdí v pracovní dny mezi oběma městy 44 přímých spojů, zatímco například v roce 1982 to bylo kromě několika osobních vlaků pouze 13 rychlíků, z nichž většina jezdila po tehdejší hlavní trati přes Havlíčkův Brod.

Počet vlaků, které denně projedou klíčovým úsekem páteřní východo-západní trasy mezi Prahou a Kolínem, za posledních 10 let podle Správy železnic dramaticky narostl v pracovní dny z 320 na 465 vlaků. Průměrně tak tudy projede vlak každé tři minuty.

  • Vysokorychlostní trať (VRT) z Brna do Vranovic asi za 20 miliard korun dovolí rychlost až 320 km/h, a také úprava současné trati z Vranovic k hranicím za jednotky miliard s rychlostí až 200 km/h. (termín cca 2027)
  • V Brně železnice naváže na plánovanou VRT směrem do Prahy odhadem za 150 miliard korun, díky níž cesta mezi oběma městy potrvá necelou hodinu (do roku 2034). Díky rychlosti 320 km/h by se lidé mohli z hlavního města dostat do centra jižní Moravy za necelou hodinu.
  • Rychlejší vlaky z Brna by měly jezdit i směrem na Přerov, kde se do roku 2025 počítá s modernizací trati pro rychlost až 200 km/h. "Půjde tam o zdvoukolejnění trati a vybudování úplně nového zabezpečovacího zařízení a odstranění křižovatek. Částka tak bude asi nad 50 miliard korun.
  • V plánu je i navazující VRT umožňující rychlost až 320 km/h z Přerova do Ostravy odhadem za 60 až 80 miliard, která by podle Čecha mohla být hotová v roce 2028.

20.2.2020 Železnice nestíhá. Současný provoz měl nastat až za 30 let, páteřní tratě jsou na hraně kapacity.  Státem vlastněné České dráhy loni přepravily 182 milionů cestujících, což bylo meziročně o tři miliony více. Dopravní sektorová strategie z roku 2010 počítala s tím, že přepravní výkony, kterých železnice dosáhla už v roce 2018, nastanou až v roce 2050".

  • Páteřní tratě, především koridory mezi Prahou, Brnem a Ostra­vou, a linky v okolí hlavního města jsou na hraně kapacity a další vlaky na ně ve dne už v podstatě nelze přidávat. Na jedné z nejvytíženějších tratí mezi Brnem a Českou Třebovou bude navíc v příštím roce (2021) takzvaný nickolejný provoz, což v řeči dopravních inženýrů znamená úplnou výluku. Několik měsíců tak budou spoje mezi Prahou a Brnem jezdit zhruba o hodinu déle přes Havlíčkův Brod. 

19.9.2019 Rychlovlaky pojedou na Brno severní variantou, rozhodli plánovači. Je totiž levnější. více

Železnice, zprávy z tisku

22.1.2021 Státní České dráhy čeká krizový rok. Kvůli pandemii se jim loni propadly tržby o více než čtyři miliardy korun. A i letos je návrat k normálním příjmům v nedohlednu. Dozorčí rada schválila ve čtvrtek letošní podnikatelský plán, počítá v něm mimo jiné s úsporami.

"Dokud tu bude covid, máme jen omezené možnosti, jak zvýšit výnosy. Úspory proto budeme hledat napříč všemi činnostmi," uvedl šéf drah Ivan Bednárik. Ušetřit chce třeba na režijních a mzdových nákladech či na reklamách. Odložit chce firma i některé investice, konkrétně je ale neuvedla. Výjimkou má být nákup nových vlaků, který zůstává prioritou. Bednárik, který se vedení státního dopravce ujal teprve v prosinci, už dříve Hospodářským novinám sdělil, že je podle jeho odhadů možné na personálních nákladech ve firmě ušetřit deset až dvacet procent. S hledáním úspor má zkušenosti z ČD Cargo, jež vedl v letech 2014 až 2020. To patří pod skupinu České dráhy, má ale vlastní management.

https://archiv.ihned.cz/c1-66872630-ceskym-draham-propadly-prijmy-o-vice-nez-ctyri-miliardy-korun-schvalily-skrty-plosne-propousteni-ale-nebude

18.12.2020 Vedení hlavního města začne vyjednávat s dopravci o zavedení nočních železničních spojení mezi Prahou a významnými evropskými městy. Dohoda by se měla týkat měst, která jsou od Prahy vzdálena 800 až 1500 kilometrů (ČTK) 

2.11.2020 Vlaky a autobusy už opět jezdí poloprázdné. Poptávka cestujících se v současnosti pohybuje zhruba na čtvrtině běžného zájmu, v okrajových časech je pak často ještě nižší. Dopravci proto v minulých dnech zrušili desítky spojů. Vyplývá to z informací dopravců (ČTK) 

27.5.2020 Německá vláda podpoří státního železničního dopravce Deutsche Bahn (DB) 5,5 miliardami eur (150 miliard Kč). Už dříve problémovou firmu poškodil kolaps dopravy vyvolaný koronavirovou krizí. Vlaky v Německu jezdily a jezdí i za pandemie, aby zajistily zásobování. DB ale uvádí, že osobní dálkové spoje jsou oproti běžnému stavu obsazené jen z deseti až 15 %. Odpovídajícím způsobem, tedy zhruba o 90 %, klesly i příjmy největší státem vlastněné společnosti. Škodu vzniklou státním drahám koronavirovou krizí spolková vláda odhaduje na 11 až 13,5 miliardy eur. V plánu je proto navýšit vlastní kapitál DB o 6,9 až 8,4 miliardy eur.

Zdroj: https://www.lidovky.cz/byznys/firmy-a-trhy/nemecka-vlada-podpori-deutsche-bahn-1-5-bilionem-korun-firma-se-potykala-s-problemy-uz-pred-pandemii.A200526_211548_firmy-trhy_ele

24.4.2020 Soukromý železniční dopravce Leo Express jedná o vstupu strategického investora, kterým by se mohly stát i státní České dráhy. Deníku Zdopravy.cz tuto informaci potvrdil ministr dopravy Karel Havlíček. V roce 2018 se státní České dráhy zajímaly o to, za jakých podmínek by mohly koupit své konkurenty RegioJet a Leo Express.

https://domaci.ihned.cz/c1-66755250-ceske-drahy-jednaji-o-koupi-leo-expressu-ktery-hleda-investora

  • Dopravcům kvůli koronaviru ubylo 90 procent cestujících. Vydržíme to maximálně dva měsíce, říká Leo Express. Mimořádná opatření vlády kvůli zabránění šíření nového typu koronaviru způsobila problémy dopravcům provozujícím osobní dopravu na silnici i železnici. Počet cestujících u Arrivy, jednoho z největších dopravců v zemi, klesl proti běžnému provozu zhruba na desetinu.
  • https://byznys.ihned.cz/c1-66746030-dopravcum-kvuli-koronaviru-ubylo-90-procent-cestujicich-vydrzime-to-maximalne-dva-mesice-rika-leo-express
zobrazit více..
Loading...